fredag 29. mai 2009

Helter og pionerer

Registrerer i diverse medier at det i kjølvannet av Jarle Trås redningsaksjon fra Mount Everest, kommer en del kritikk mot Trå og hans likemenn p.g.a. at staten må bruke penger på å redde dem. Noen mener det er feil at skattebetalerene må betale for å redde folk som risikerer livet helt ev eget valg.
Her er jeg dypt uenig. Folk som søker det ekstreme, enten det er fysisk, mentalt, politisk, økonomisk eller hva det måtte være, viser vei for resten av samfunnet. De flytter grenser. Ikke bare for seg selv, men gir også inspirasjon på flere måter, og gir andre noe å strekke seg etter.

Samfunnet har bruk for helter og pionerer. Man kan like dem eller mislike dem, men at det er disse menneskene som tør å flytte grensene å gå etter det ekstreme som viser vei for resten, det er jeg sikker på. De er ikke bare inspirerende av handling, men mange kan lære av deres ekstreme vei og gå, og man får informasjon og erfaring som kan brukes i flere sammenhenger (geografi, forskning, klima osv.) når disse visjonærene og handlingssterke personene viser vei.

Heltene og pionererne er nødvendige for samfunnets generelle utvikling. Det er ikke sikkert at akkurat Jarle Trås ekspedisjon har bidratt til noe spesiellt, men hvis ikke han og andre med ham får den hjelpen og støtten han trenger når det ekstreme butter imot, hvilket signal gir det til andre som ønsker å flytte grenser?

Eksempler på helter og pionerer i mine øyne, er ikke nødvendigvis folk jeg jeg liker, men som jeg føler er nødvendige. For å ta noen eldre eksempler; Da Vinchi, Sokrates, Napeloeon. Den generelle fremstillingen av disse er at de er noen rare skruer, men hvor ville verden vært uten deres enorme visjoner, tanker og handlingsevne. Hva med Amundsen for å ta et mer konkret og nærere eksempel? Hva tror du ikke folk som Børge Ousland, Erling Kagge har betydd for diverse forskning, utstyrsutvikling og liknende. Røkke er en mann jeg har stor sans for. Er ikke alt han gjør som jeg er like fan av, men hans visjoner og handlingsevne har min dype respekt. Han viser vei og viser hva som er mulig for alle.

Noen bidrar i stor verdensskala, og noen i mindre. Fakta er at vi trenger folk som prøver å presse grensene oppover og fremover. Vi trenger folk som inspirerer, viser vei og skaper debatter og nye tanker. Når noen av disse menneskene setter sine egne liv på spill for å gjøre dette, bør vi ikke sitte i kontorstolene våre å skrike om skattepenger og unødvendige ressurser.

Jeg mener ikke at vi skal finansiere alle som har en visjon, eller legge ting til rette for dem. Men de som klarer på egenhånd å realisere sine visjoner, fortjener en hjelpende hånd fra sine egne når det går galt.

Alle trenger noe og/eller noen å se opp til, bevisst eller ubevisst. Uten helter og pionerer innenfor hvilket tema som helst, vil verden stoppe opp.

1 kommentar: