søndag 24. mai 2009

Økonomi, politikk og idrett

Leser i dagens VG (24.05.09) om ishaller i Oslo som ikke åpner før etter seriestart p.g.a. budsjettkutt i Oslo kommune på 4 millioner kroner. Dette fører til sprengt kapasitet i de få ishallene som åpner, noe som går hardt ut over spesiellt barn og unge innenfor flere idretter (hockey, kunstløp og kjelkehockey bl.a.). Barn og unge kommer ikke på is før seriene starter, og mister verdifull tid til utviklling.

Kapasiteten til isflater i Norge er sprengt allerede, og at det er ishaller som blir kuttet på når kommunene skal spare et så relativt lite beløp som 4 millioner, er tragisk. Det nye Holmenkoll-anlegget får flere hundre millioner kroner og det har blitt bygget utallige ballbinger og fotballbaner har blitt oppgradert med kunstgress osv., og når kommunene i svært liten grad bidrar til utbygging av ishaller i tillegg velger å stenge noen av de få som er i et usselt kutt som 4 millioner, da blir det tragikomisk og latterlig spør du meg!!

Samtidig som jeg syns kommunene (i dette tilfellet Oslo kommune) er ynkelige, bør Norges ishockeyforbund (NIHF) bruke denne muligheten til å vise at de tenker utvikling og virkelig satser. NIHF har lenge vært under hard kritikk for manglende evne til å skaffe midler til å satse på linje med de konkurrerende landene, og det med rette. Her bør de finne en mulighet for å løse situasjonen med de stengte hallene og bevise for alle som følger norsk hockey at de virkelig mener det de sier om at de vil bli like gode som våre nærmeste konkurrenter, på topp-, bredde- og ungdomsuttvikling.

NIHF bør, enten alene eller sammen med andre særforbund som er avhengig av ishallene, klare å skrape sammen penger og sørge for at dagens tilbud (som er alt for dårlig i utgangspunktet) i det minste blir opprettholdt.

Dette er falitterklæring fra Oslo kommune når det kommer til satsing på ishaller. Her vil jeg gi honnør til Stavanger kommune som i lørdagens (23.05.09) Stavanger aftenblad presenterte både planer og tegninger for hvordan de ønsker å bygge et stort idrettssenter på Tjensvoll i Stavanger. Her var det ønske om 4 isflater (2 i dag), hvorav en stor flerbrukshall. Videre viste planene 2 store idrettshaller (1 i dag), 3 hoteller (1 i dag) og stort messeområde, alt så å si vegg i vegg. Dette lover bra både for Oilers arena og for veldig mange andre idretter i samme område. Dette viser også at det på lokalpolitisk nivå i Stavanger er ett sterkt ønske om både bredde- og eliteidrett.

Til slutt vil jeg gi tommel ned til Oslo kommune for å kutte i en idrett med allerede begrensede midler og kapasitet. Håper også at NIHF plukker opp hansken og tar den muligheten de får i denne saken, å sørger for at hallene kan åpne til ”normal” tid og viser hockeyfolket her til lands at de ønsker å satse.
Så vil jeg gi tommel opp til Stavanger kommune og de politikerene der som er offensive og ønsker å utvikle idretten i byen!

3 kommentarer:

  1. Hei Anders!

    Jeg er en ivrig leser av din blogg, og har et innspill, eller en forspørsel.
    Skulle hverfall gjerne sett ditt synspunk på Norsk Fotball!

    Etter min mening; katastrofe!

    Hadde hvert morro å høre dine tanker og meninger!?

    SvarSlett
  2. Hei Håvard, koselig at du leser bloggen min og kommenterer!!

    Mine tanker om norsk fotball kan du lese i et innlegg jeg skrev i april. Dette innlegget finner du i arkivet nede til høyre på bloggsiden:) Men bli ikke overrasket om det kommer flere innlegg om dette temaet......

    SvarSlett
  3. Ja der kan du se det har jeg ikke fått med meg.. Nok en god artikkel som lå der. Var nettopp dette jeg fisket etter:)

    Har mye felles meninger vi Anders!

    SvarSlett