torsdag 6. august 2009

Nok en finne!

Oilers har signert en ny finsk center ved navn Juha-Pekka Loikas. Han kommer direkte fra 6 års spill i SM-Liiga (finsk elite) og har spilt for HPK som er ett topplag der. Ut i fra statestikken ser det ut som om han har vært en 3-4 rekke-spiller, og beskrives som en hardtarbeidende toveis-center (god både offensivt og defensivt).

Dette virker som en meget spennende spiller. Så lang erfaring med spill i en SM-Liiga toppklubb får man ikke uten at man er god. Og er han god nok til å spille der, bør det bety at han har mye å bidra med i Oilers!! Tror også at Loikas har en meget bra arbeidsmoral på isen, samtidig som jeg tror han kommer til å gjøre sine rekkekamerater bedre.

Syns vi ser effekten av å ha fått på plass en rutinert og god trener, som kjenner den norske ligen, i Petter Thoresen nå. Virker på meg som han i større grad er med og velger spillere som han ønsker i sitt LAG. Samtidig får jeg rapporter om gode, knallharde treninger fra Nærbø:)

Vi vet jo selvfølgelig ikke om hverken Mr.Thoresen eller Loikas innfrir, men jeg har sterk tro på begge to! Virker som Thoresen vet hvilke spillere han ønsker og trenger. Selv vet jeg at Thoresen heller ønsker spillere som eksempelvis gjør 30-40 poeng OG kan gjøre at andre spillere gjør 20-30 poeng, enn en spiller som alene gjør 60!

Samtidig vil jeg si til de som mener at Oilers bør "strekke seg langt" for å sikre div. spillere, at Oilers har mye strammere økonomi enn tidligere. Dette betyr at de blir nødt for å ha is i magen og hente de "rette" spillerene, både hockeymesig, men også økonomisk. Igjen vil jeg si at det er en fordel at Petter Thoresen er trener akkurat nå. Han kan å bygge lag, vet hvem/hva han trenger, og kan forme de spillerene som er i klubben nå til å spille sin type hockey. Ikke et dårlig utgangspunkt det når det er strammere økonomi!?

Jeg mener at Oilers og Petter Thoresen har gjort en god og fornuftig off-season så langt. De har hatt/har is i magen i forhold til nye spillere, og signeringen de har foretatt seg virker nøye gjennomtenkte.

Kommer det flere signeringer? Trenger Oilers flere spillere? Evt. hvilken type spillere?
Guttene er på is, det nærmer seg, JEG GLEDER MEG MER OG MER:)

3 kommentarer:

  1. Veldig enig i mye du skriver her Anders. Men jeg tror Oilers kunne hatt godt av enda en ny back med tanke på at Anders Myrvoll forsvant ut dørene osv.. Håper det kommer inn en ny back, men bortsett fra det så ser dette veldig lovende ut for sesongen som kommer.
    Gleder meg :D

    SvarSlett
  2. Ja, enig i det! Men de har enda tid på seg til å skaffe en, så venter litt med å kommentere det;)

    SvarSlett
  3. Da var neste finne på plass Anders :-) Da er det bare å kommentere i vei ;-) Forøvrig en koselig dag på Nye Loen med ganske bra fremmøte av "menigheten". Ungdommen på Oilers 2 virket faktisk piggere enn mange av de etablerte,men de er vel stinne av trening etter første uka på is.

    Hilsen Arild

    SvarSlett