mandag 31. august 2009

Solide Oilers

Etter å ha sett Oilers i 2 av 3 kamper i Danmark, og følgt den siste live på nett, vil jeg si at årets utgave av Stavanger Oilers ser meget solide ut. Faktisk bedre enn jeg noen gang har opplevd Oilers.

Fredagens kamp mot fjorårets danske mester, Sønderjyske, var en fantastisk hockeykamp. Det liknet mer en avgjørende 7-finalekamp enn en treningskamp, med ett vanvittig høyt tempo og godt spill. Sønderjyske spiller med en enorm intensitet på hjemmebane, og i og med at de har mindre rink bidrar også dette til høyt tempo.
Det som imponerer meg er den roen og strukturen som LAGET Oilers viser, og hver spiller viser. Guttene vet hvor de skal være og hva de skal gjøre, både med og uten pucken i laget. Alle jobber for hverandre, og gjør hverandre gode ved å gjøre seg spillbare, spille pucken i riktige situasjoner, kommunisere og vise hverandre at ”jeg” gjør min jobb slik at ”du” kan stole på det og gjøre din jobb! Dette skaper trygghet mellom spillerene på isen, og guttene kan slippe ned skuldrene å fokusere på den jobben de skal gjøre.

Oilers spiller med ett veldig høyt tempo. Det er stor fart inn i dueller, lynkjappe spillevendinger, gode bevegelser og pucken går fort. Når laget har denne tryggheten og moralen på isen, kan spillerene i tillegg hver for seg spille på hele sitt ferdighetsregister, noe som fører til enda bedre og mer kreativt spill utover de faste rammene og systemene. For det er mange spillere med gode kvalliteter på laget, og guttene hever hverandre.

Kampen mot Herning på lørdagen var en kamp med litt lavere tempo, men Oilers fortsetter å vise det gode grunnlaget som er lagt i laget. De spiller bra og strukturert i alle spillets faser, og spillerene gjør den jobben de er satt til, og mange gjør mer til. At kampen ender 2-2 er ikke et bilde av kampforløpet. Oilers har pucken desidert mest og skaper masse gode sjangser. Avsluttningene manglet litt trøkk, og Herning-målvakten var god. Oilers vinner skuddene 50-20! De to målene Herning får kommer etter personlige feil i kontring mot, og begge er alene med keeper.

Den siste kampen i Fredrikshavn vinner Stavanger 5-4. Som sagt, denne kampen så jeg ikke, men følgte den via live-oppdatering på nettet. I denne kampen manglet både Sveum og Borhaug (i tillegg er jo Sundin, Bakkene og Trygg langtidsskadet og var ikke med på noen av kampene), men alikevell er det Oilers som tar kommando og leder 3-0 halvveis i kampen. Derifra og ut blir det masse utvisninger og slossing. Fredrikshavn kommer inn i kampen igjen, men Oilers vinner tilslutt 5-4.
Jeg syns, selv om de leder 3-0, at dette er en sterk prestasjon. Det var 3 kampen på 3 dager, de mangler folk p.g.a. skader, men klarer alikevell å vinne. Dette sier mye om vinnervilje og lagmoral!

Jeg hadde på bakgunn av rapporter fra Stavanger og resultater i tidligere treningskamper store forventninger til endelig å se laget spille, og jeg er imponert over hvorden det ser ut så tidlig i sesongen. Det jeg er mest imponert over er måten laget fremstår på. Spillerene er villige til å gjøre sin jobb og gjør hverandre bedre. De har troen på det de skal gjøre, og gjør det. Trener Petter Thoresen er en tydelig inspirasjon for guttene, både med engagement, spillestruktur og coaching.
Sammen utgjør dette det viktigste av alt, OILERS VINNER HOCKEYKAMPER!!

Jeg syns faktisk alle spillerene gjør en god jobb. Som jeg har nevnt flere ganger, ALLE er villige til å gjøre en jobb for laget, og det hever guttene. Jeg vil alikevell trekke frem et par stykker som jeg personlig gleder meg litt ekstra over. Det er CDA, Sveum, Grafsrønningen, David, Borhaug og Solberg.
Jeg kunne godt nevnt alle, for de fleste har tatt noen steg videre fra tidligere. Det som gleder meg ekstra med de nevnte er at det løsner skikkelig for dem. De spiller med en trygghet og selvtillit som har vært mangelvare tidligere, og de produserer. Dette er nok mye takket være tålmodighet, treningsvillighet og tro på egne fedigheter, men også et resultat av den generelle stemningen i laget og inspirasjonen det gir med et spill som fungerer og en trener som kan ”faget”! Meget gledelig!!

Håper guttene fortsetter å kjøre på videre på den linjen som er nå. Klarer de det er det nok mange i Norge som kommer til å bli både overrasket og imponert av både Oilers som lag og enkeltspillere. Virker som de nye spillerene i laget gjør det de har blitt hentet for, og passer godt inn i spillemønsteret. I tillegg blør også de for drakta.

Jeg vet jeg kan virke ”alt for positiv”, men jeg er veldig imponert!

Lykke til videre Oilers:)

4 kommentarer:

  1. Tor Eivind Ravndal31. august 2009 kl. 15:16

    Får smått hallelujastemning her.. ;) Lige alt som e skreve her, spesielt det at spillerne blør for drakten!

    Eg har alltid meint at tab e greit så lenge ein har gitt absolutt alt ein har. Det som me av og te sett tiligare, e at ein har fått tab uden å ha gitt jernet, eller ikkje har foreberedt seg 100%(enkeltspelarar). Då blir i hvert fall eg varme i topplokket. Tore C, andre sponsorar, medspelarar, styre & stell samt oss på tribunen fortjene full innsats.

    Den store testen komme vel mod VIF?

    SvarSlett
  2. Kjell Erik Myreng31. august 2009 kl. 15:18

    Hei Anders
    Det var kjekt å høre at Oilers ser ut til å bli et hockeylag. Vi er mange som har ventet noen år på at lagbyggingen skulle komme i sentrum. Tror i likhet med deg at PT er en god mann i dagens situasjon. I oppkjøringen i år har flere faktorer spilt på lag med Oilers. Det kan virke litt merkelig men jeg tror bråket rundt innskrenkinger i budsjettet og at store stjerner forsvinner er en fordel for laget. Nå kommer de på offensiven og vil reise kjerringa. Videre har de fått en trener som kjenner norsk hockey. Når de i tillegg hadde en relativt dårlig sesong er det naturlig at vi får en oppsving i år. Spørsmålet er bare hvor stor den blir. Det tror jeg vi vet etter 6 - 8 kamper. Det blir uansett spennende å følge laget i år.

    Ps ! Blir det noe hockey på Gjøsen i Danmark?

    Kjell Erik Myreng

    SvarSlett
  3. Hei og takk for gode kommentarer:)

    Som jeg har skrevet, så er det laget som imponerer. Samtlige spillere gjør det beste de kan for å utføre den jobben de er satt til, og alle er oppfordrene for hverandre. Det ser rett og slett meget bra ut i forhold til å få frem en grunnstruktur og en Hockey-/vinnerkultur i Stavanger. De spiller etter det jeg har sett en fartsfull og effektiv hockey som ihvertfall engasjerer meg!

    Tror også at PT er rett mann for Oilers med de spillerene som er her nå. Tror mange av de som har vært i skyggen av "større" navn klarer å hente ut hele sitt potensiale sammen med laget nå!

    Jeg mener ikke at Oilers kommer til å gå ubeseiret ut av ligaen, eller vinne ligaen i år for den saks skyld, men at den grunnen som er iferd med å bygges nå er noe som er meget positivt og kommer til å stå lenge! De er på rett vei, og jeg mener faktisk at JEG aldri har sett Oilers bedre!

    Ellers er Gjøsen på is mandag og onsdag stort sett hver uke. Trener med 2.div i Herning. Lavt nivå og spill hele treninga. Trenger resten av dagene i uka på å hele kroppen igjen.....

    Veldig bra det dere holder på med på hockeyskolen osv. Mygga! Fint stykke i avisen, og hører mye positivt om det/dere:)

    SvarSlett
  4. Savne någen ord itte kvert nå, men det e kanskje meiningå å skriva litt sjelden?

    Siste innslag i bloggen e 31 August, og siden den gang har me hatt seriestart + bortekamp. Sko ver litt å blogga om nå. Eg e spesielt imponerte øve Strandfeldt som e ustoppelige samt ungdomsrekkå som får møje speletid! Glede meg stort når ungdom får sjangsen :-D

    Goa heljå!!

    Tor Eivind Ravndal

    SvarSlett