tirsdag 21. april 2009

Endelig sier nå jeg.....:)

Dette tror jeg er et godt steg i riktig retning!!

www.aftenposten.no/nyheter/sport/ishockey/article3038224.ece

Utvilsomt positivt for norsk hockey dette! Man kan spekulere i hvorfor TV2 vil ha hockeyen og at det skal gå på betal-TV, men fakta er at hockey i Norge er større enn mange vil innse. Publikumsmessig, på elitenivå, er hockey den nest største idretten i Norge og den desidert størse hall-idretten. Hockey har ca. dobbelt så mange tilskuere som håndball, og håndball er den nest største hall-idretten publikumsmessig! Og alle vet at (selv om også håndball burde vær mer tilgjengelig på tv) håndball blir vist mye mer på tv enn hockey.

Naturlig vil mange si, pga landslagene som gjør det så bra. Det er jeg også helt enig i. Det jeg vil frem til er at nå er det blest rundt hockeylandslaget også. De har holdt seg i A-VM noen år nå, og toppet det hele med en kvartfinaleplass mot vertsnasjon Canada i fjorårets vm. Samtidig har vi (Norge) flere spillere i de bedre ligaene i utlandet, noen av dem er også store profiler i disse ligaene. I tillegg er hockeylandslaget nå også kvalifisert til OL 2010.

Med andre ord synes jeg det nå er rimelig å sammenlikne seg med bl.a. håndball og at det er på sin plass med minst like mye tv tid, hvis ikke mer (pga tilskuertall) som håndballen!

Jeg syns som sagt at det er superpositivt at TV2 skal sende hockey fremover, selv om det (foreløpig) er mest på betal-TV. Hockey kommer sannsynligvis til å bli vist mer i sportssendingene til TV2, og hvem vet, kansje hockey en dag om ikke alt for lenge blir vist på noen av hovedkanalene!? Veien dit har utvilsomt blitt mye kortere ivertfall!

Jeg ser på dette som stor fremgang, noe som igjen gjenspeiler den jevne nivåstigningen og fremgangen til den norske ligaen, klubbene og de norske spillerene de siste sesongene!

Gleder meg til å følge med norsk hockey videre, og betaler gledelig noen kroner for best mulig produkt;)

2 kommentarer:

  1. Sjømann fra Bru22. april 2009 kl. 23:32

    Enig med deg i dette...absolutt positivt. E litt usikker på om eg kjøbe TV2 sport for dette siden det ikkje e så møje annet eg bryr meg om der, men er og mulig at en kan kjøpe kampene på web (Sumo) då (Vett ikkje om det blir tilfelle då).

    Uansett e det bare positivt. Viasat ødela mye når det flytta hockeyen fra SportN.

    Ellers, Någen tankar om kim andre enn Trygg som komme te å re-signera?

    SvarSlett
  2. Ja, jeg regner med (og håper) at det går an å kjøpe kamper eller et slags abonnement på sumo. Det er min eneste måte å få sett kampene på fra Danmark;)

    Ellers så håper jeg at alle de norske som ikke har kontrakt re-signerer. Det tror jeg også kommer til å skje. I og med at Marius signerte, øker vel også sjangsen for å hente Mathias Trygg og kansje ved en senere anledning Mats! Svenskene er det vanskelig å si noe om. Vet ikke hva tilbud de har ellers.

    SvarSlett