torsdag 30. april 2009

Super onsdag ble ikke helt super....

Alt lå til rette for en fantastisk onsdag for min del. Avgjørende kamp i hockey-VM mellom Norge og Danmark, avgjørende kamp om finalen mellom FCM's håndboldpiger og Aalborg, og semifinale i champions leauge mellom Manchester Utd og Arsenal!
Men helt supert ble det ikke, selv med en herlig start.....

HOCKEY

Det startet med hockey. Vinneren av kampen mellom Norge og Danmark gikk videre til mellomrunden mens taperen måtte spille for å unngå nydrykk. Går man til mellomrunden er man sikret videre pass i A-VM. Nedrykksspillet er "livsfarlig", og 2 av 3 lag rykker ned (vet det er 4 lag, men Tyskland kan ikke rykke ned siden de er arrangør neste år)!

Det ble en spennende og dramatisk jevn kamp. Med videodømming, utvisninger, harde tacklinger, flotte mål og avgjørelse i sudden death. Kampen endte 5-4 til Norge etter kort tid av sudden death, og Tommy Jackobsen sikret plassen i A-VM med sin tunnelscoring på den danske keeperen.

Lagene hadde fulgt hverandre mål for mål med dansk ledelse hver gang. Norge klarte imidlertid å utlinge danskenes ledelse alle 4 gangene, og satte til slutt vinnermålet.

Selv om det var en dramatisk og jevn kamp synes jeg ikke at Norge spilte spesielt bra. Det var en rotete kamp med mye slurv og feil. Og igjen en dårlig dag for keeper Grotnes, som jeg mener er skyld i ihvertfall 2 baklengsmål. Han har ikke sett pigg ut i noen av kampene i VM, og etter at han ble satt ut i forrige kamp og Lysenstøen kom inn og spilte glimrende, ble jeg veldig overrasket då jeg så at Grotnes skulle starte kampen.

Nå når plassen i A-VM er sikret og mulighetene for kvartfinale er små, syns jeg at Lysenstøen og/eller Smith skal få stå resten av kampene å få erfaring til neste år!!

HÅNDBALL

Neste kamp startet kun 20 minutter etter avgjørelsen falt i hockeykampen. Nemlig sluttspillskampen mellom FCM og Aalborg. FCM ville med seier i denne kampen (og siste kamp på lørdag mot FCK) fremdeles ha mulighet til finale, mens Aalborg med seier ville sikre finaleplassen foran FCM og FCK. Det var en spennende kamp, men for mange bomskudd og redninger fra Aalborgs gode keeper satte en effektiv stopper for FCMs mulighet for finale. FCM tapte til slutt med 2 mål. Skal også legges til at FCM klarte det kunststykke å score selvmål, altså at en utespiller kaster ballen i eget mål. Dette var selvfølgelig ikke med vilje, men selvmål i håndball har jeg aldri hørt om før, og er for meg helt vanvittig:D

FOTBALL

Et kvarter etter den skuffende håndballkampen var det klart for fotballkamp. Jeg hadde stor tro på at Manchester United skulle klare å få 2-3 måls forsprang på Arsenal hjemme i den første semifinalen i champions leauge. Dette med bakgrunn i den fantastiske kampen Man Utd hadde mot Tottenham på lørdag, hvor de snudde 0-2 til pause til 5-2 i siste omgang. I kampen mot Arsenal i går, som i kampen mot Tottenham på lørdag, kom Man Utd ut i ett forrykende tempo og bølget frem angrep etter angrep. Etter ca. 17 minutter scoret United og tok ledelsen 1-0. Det ble ikke flere mål i kampen, mye takket være en meget god Arsenal keeper som reddet 3 opplagte målsjangser i første omg. I andre omg var vel Ronaldos skudd i overliggeren det nærmeste noen av lagene kom scoring.

SUM

Det som skulle bli en magisk onsdag ble en "så der" onsdag. Norge slo nok en gang danskene, til forbannelse for den ene dansken som var hos undertegnede å så kampen, og til stor glede og ellevill jubel for oss 3 nordmenn, og sikret plassen i A-VM:)
FCM går mot slutten av en skuffende sesong, og har nå kun mulighet for å nå en bronsefinale i sluttspillet etter tapet mot Aalborg.
Mancheser United vant, men jeg hadde håpet på flere mål og større ledelse. Men alt i alt et greit utgangspunkt før kampen på Emirates stadium!

2 kommentarer:

  1. Hei Ante!! Veldig morro å lese bloggingen din! Og det er jo ekstra morro å se at du er blitt så håndball interessert!!! :D Jihaaa! Hvem hadde trodd det for et par år siden?? ;)

    Jeg hadde også håpet på flere mål for United. Men forhåpentligvis går det likevel! :D

    Klem fra ho Elle.

    Min blogg er på samisk, så den forstår du nok ikke. Om ikke du leser den andre som er på spansk!

    SvarSlett
  2. Hei hei Elle:)
    Så kjekt du syns det er morro å lese! Jepp, er blitt helt håndball-fan nå jeg, og ser veeeeldig mange kamper;)

    Synd at du skriver på to, for meg, uforståelige språk hehe.... Håper du har d bra:)

    SvarSlett